21.05.2019

Перевірок бізнесу стане менше: Держпраці обмежили повноваження


У 2018 році інспекції Держпраці провели 20 тис. перевірок, наклали штрафів на 1,5 млрд. грн.

Державна служба з питань праці (Держпраці) позбулася частини повноважень, і буде проводити менше перевірок.

Про це пише UBR.

Це відбулося завдяки оскарженню постанови Кабміну №295: Шостий апеляційний адміністративний суд задовольнив позов Державної регулярної служби до Кабміну, і визнав недійсним цей документ, поставивши тим самим перевірки місцевих інспекцій Державної служби праці поза законом.

У 2018 році інспекції Держпраці провели 20 тис. перевірок, наклали штрафів на 1,5 млрд. грн. А в 2019-му планувала ще більше підвищити результативність саме завдяки ревізіям, повноваження на які служба отримала на підставі одного документа - постанови уряду від 26 квітня 2017 року «Про реалізацію статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні".

Голова Громадської ради при Державній регуляторної службі України Сергій Доротич заявив, що тепер місцеві інспекції з питань праці та інспекційні відвідування вважаються незаконними. 
«Перевірки, будь вони позаплановими або плановими, можуть проводитися виключно державним органом з питань праці з дотриманням вимог законодавства».
Очікувати скасування перевірок, які проводилися, або скасування нарахованих раніше штрафів, не варто. Як уточнив старший юрист Bires Law Firm Вадим Софіщенко: 
«Постанова суду не скасовує можливості органів Держпраці і далі проводити перевірки підприємців і обкладати їх величезними штрафними санкціями за порушення статті 259 КЗпП. Рішенням суду скасувана лише низка «унікальних» повноважень, якими були наділені інспектори праці. Трудове законодавство продовжить діяти, і повноваження з контролю за дотриманням цього законодавства залишаються за Держпраці».
Як пояснили юристи, в Україні діє закон, який регулює базові принципи для всіх видів перевірок і повноваження перевіряючих. Це закон від 5 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Порядок Кабміну №295, яким керувалася інспекція праці, суттєво відрізнявся від цього Закону щодо перевірок. Наприклад, інспектор мав законне право прийти на позапланову перевірку в будь-який момент і на будь-яке підприємство на підставі анонімної скарги або інформації, отриманої із зовнішніх джерел.
«Інспекція з праці, як в лихі 90-е, влаштовувала рейди по всіх підприємствах без розбору», - зазначив юрист Євген Ріяко.
І розповів про масовість ревізій: 
«Цей Порядок дозволяв не тільки індивідуальні перевірки конкретного підприємства, але і перевірки по об'єкту. Тобто, якщо інспектор вирішив, що в цьому бізнес-центрі можуть бути потенційно безробітні співробітники, то під перевірку потрапляла вся будівля. І не важливо скільки компаній тут орендували приміщення».
Перевірки Інспекції праці повинні відбуватися в рамках Основного закону щодо перевірок. Для їх проведення Держпраці потрібні тепер вагомі законні підстави.

Перевірки Держпраці будуть плановими (на 2019 рік не було заплановано жодної) і позаплановими: в разі смерті на виробництві, з ініціативи прем'єр-міністра, на підставі заяви громадянина за умови узгодження такої скарги на рівні Регуляторної служби.

У той же час експерти впевнені, що уряд постарається оскаржити рішення Шостого апеляційного адміністративного суду та подасть касаційну скаргу до Верховного суду. Остаточне рішення буде за ним.